De COVID-19 crisis vraagt meer dan ooit om heldere communicatie. Informatie en instructies veranderen snel. Hoe zorg je ervoor dat patiënten en (zorg)professionals nog snappen wat er gebeurt en wat er van hen gevraagd wordt? Heldere visuele communicatie helpt hierbij. Het geeft overzicht en voorkomt vragen zodat kostbare tijd van zorgprofessionals aan de primaire zorg besteed kan worden.

Panton heeft in de afgelopen maanden verschillende (zorg)instellingen geholpen met hun communicatie uitdagingen. Hieronder staan enkele sprekende voorbeelden. Lees onderaan welke lessen over (visuele) communicatie meer dan ooit van belang zijn.

Wat is jouw uitdaging? Laat het ons weten. We helpen.

Het zorgtraject helder voor patiënt en naasten

Patiënten die opgenomen worden met een corona besmetting; en hun naasten; hebben veel vragen over wat er op hen af komt. Bij het Maasstad Ziekenhuis waren verpleegkundigen veel tijd kwijt aan het beantwoorden van deze vragen. Ze misten hulpmiddelen om de stappen en fases van de behandeling goed uit te leggen aan alle patiëntengroepen.

Met de medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis ontwikkelden we een infographic die het proces van COVID zorg en de gedragsregels in het ziekenhuis met afbeeldingen uitlegt. Met een tweede infographic kan het proces van overlijden besproken worden, wanneer duidelijk is geworden dat er geen kans op herstel meer is.

Implementatie thuismonitoring

De Antonius Zorggroep biedt COVID patiënten de mogelijkheid thuis gemonitord te worden na hun opname. Hierdoor kunnen COVID patiënten eerder naar huis. 

In dit nieuwe proces, dat in korte tijd geïmplementeerd moest worden, is het van belang dat de betrokken zorgmedewerkers goed weten wat er per stap gebeurt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Deze visual laat dat op een eenvoudige wijze zien. 

De Antonius Zorggroep zet deze visual in bij de training van betrokken specialisten, verpleegkundigen en huisartsen voor de implementatie van dit nieuwe proces. 

Werking van de crisisvoorraad IC medicatie

De Covid Crisisvoorraad (CCV) voorkomt tekorten aan cruciale medicatie op de Intensive Care afdelingen van Nederlandse ziekenhuizen. Over de werking van de crisisvoorraad bestond onduidelijkheid bij verschillende belanghebbenden zoals ziekenhuizen, toeleveranciers en overheidsinstanties.

Deze visual heeft niet alleen voor helderheid gezorgd, maar ook voor een gezamenlijk startpunt voor een constructieve discussie en besluitvorming. Deze visual is gemaakt in opdracht van het Landelijk Coordinatiecentrum Geneesmiddelen (onderdeel van de NVZA).

Patiëntenlogistiek in beeld

In de eerste dagen van de corona-uitbraak in Nederland werden de ziekenhuizen geconfronteerd met grote groepen patiënten. In Noord-Brabant doorliepen de ziekenhuizen in rap tempo de escalatie-stadia groen (IC op gebruikelijk niveau), oranje (een deel van de geplande operaties wordt uitgesteld) en rood (alle niet-spoedeisende operaties worden geannuleerd). Samen met het Radboudumc en het Amphia is een Medische Metrolijn ontwikkeld waarmee in kaart gebracht is welke patiënt naar welke afdeling moet.

Meer informatie vind je hier.

3 lessen in visuele communicatie

Visuele communicatie is een krachtig hulpmiddel om complexe informatie begrijpelijker te maken. Met name voor mensen met een lage taalvaardigheid. Nu meer dan ooit zijn onderstaande lessen van grote invloed op het succes van de communicatie.

  1. Communiceer eenvoudig in taal en beeld (en durf te kiezen wat je wel en niet communiceert).
  2. Communiceer niet teveel ineens, maar biedt de informatie aan op het moment dat deze relevant is.
  3. Wees consistent en voorkom verrommeling. Zorg dat informatie die verstrekt wordt via verschillende kanalen in lijn is met elkaar.

Wil je weten hoe wij jouw boodschap helder over kunnen brengen? Neem contact met ons op.

Samen de zorg verbeteren?

Neem contact op met Jasper.

Mail Jasper