Asster biedt geestelijke gezondheidszorg aan mensen die dat nodig hebben. Zij willen dit goed en toegankelijk doen voor patiënten, naasten en verwijzers. Panton werd gevraagd de ervaring van aanmelding tot opname te verbeteren.
Aanpak
We lieten ons inspireren door het perspectief van verwijzers, medewerkers en patiënten. Hiervoor lieten twee Pantonners zich onder meer voor 24 uur opnemen op een afdeling van Asster, psychiatrisch ziekenhuis in Sint-Truiden, België.
In co-creatie ontwikkelden we een service framework. Dit framework beschrijft de fases van het opnameproces. Per fase werd de gewenste ervaring van de belangrijkste stakeholders gedefinieerd.
In co-creatie met medewerkers werd vormgegeven aan een nieuwe werkwijze waarbij uitgegaan werd van het service framework. Aan de tekentafel zaten behandelaren, stafmedewerkers, verpleegkundigen, receptionisten en ervaringsdeskundigen. Ook externe deskundigen van partnerorganisaties en verwijzers dachten mee.
Co-creatie
Een vraagstuk in co-creatie aanpakken zorgt voor inzicht in elkaars belangen. Deze aanpak draagt bij aan de kwaliteit van de oplossing en het vertrouwen in elkaar. Vertrouwen dat nodig is bij de implementatie van de nieuwe werkwijze.
Resultaat
Dit service design traject heeft geleid tot een blauwdruk voor het aanmeld- en opnameproces. Het proces is voor patiënten en verwijzers laagdrempelig en helder. Voor de medewerkers van Asster biedt het structuur en verlaagt het de werkdruk.
Panton ondersteunt Asster bij de implementatie van het nieuwe aanmeld- en opnameproces.