ontwerpers voor de zorg

Deventer Ziekenhuis website

Mensgericht, open en bevlogen

Het Deventer Ziekenhuis vindt het belangrijk dat haar dienstverlening aansluit bij haar patiënten en bezoekers. Ook online wil zij een sterke en persoonlijke verbinding leggen. Hier lees je hoe Panton de gewenste online gebruikservaring heeft ontwikkeld voor de nieuwe website van het Deventer Ziekenhuis.

We ontwikkelden een online visie voor het ziekenhuis en realiseerden het structuur- en interactieontwerp voor de website. Hiervoor werkten we samen met het Deventer Ziekenhuis, team communicatie en andere stakeholders in het ziekenhuis.

Morskieft Ontwerpers realiseerde de grafische vormgeving en Robuust heeft de site gebouwd. Je leest hieronder hoe de visie uitgewerkt is in het ontwerp van de website, op welke manier we eindgebruikers hebben betrokken in een co-creatief ontwerpproces en welke designtools we hebben gebruikt.

Resultaat

De website van het Deventer Ziekenhuis werd ontworpen op basis van onderstaande uitgangspunten en onderscheidt zich hierdoor in gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring.

Persoonlijke en relevante informatie

De gebruiker krijgt persoonlijke en relevante informatie te zien afhankelijk van het tijdstip waarop de website bezocht wordt en welke zoekterm wordt gebruikt. De beelden zijn speciaal voor het Deventer Ziekenhuis gemaakt en laten mensen in hun dagelijks leven zien.

Ervaringen delen

Door ervaringen van en met andere patiënten te tonen, laat de website zien dat het ziekenhuis haar zorg deelt. Door aan te sluiten bij de inzichten van huisartsen en mantelzorgers, wordt de communicatie open en uitnodigend. Deze ervaringsverhalen sluiten steeds aan bij de gezochte content.

Inspireren met innovaties

In een showcase pagina laat het ziekenhuis de ontwikkelingen waar ze aan werkt en al gerealiseerde projecten zien. Zo toont het haar bevlogenheid zowel op medisch, technisch, procesmatig als op sociaal gebied.

Designtool: persona's

Met medewerkers van het Deventer Ziekenhuis, patiëntenvertegenwoordigers en samenwerkingspartners zijn persona’s opgesteld. Samen met de geografische data van onderzoeksbureau Motivaction werd zo een representatief beeld ontwikkeld van de bezoekers van het ziekenhuis.

Designtool: patiëntenreizen

Voor de verschillende persona’s werden patiëntenreizen uitgetekend vanuit de slogan ’Jouw Deventer Ziekenhuis Online’.

Door het inzetten van de patiëntenreizen zijn de behoeftes van de persona’s in kaart gebracht en bedachten we hoe het ziekenhuis hier met online diensten in kan voorzien. Zo werden uitgangspunten voor de online dienstverlening bepaald:  Waarin moet de website met name voorzien? En hoe kan deze een verschil maken voor de patiënten?

Designtool: card sorting

Vanuit de patiëntbehoeften ontwikkelden we het concept, de sitestructuur en het interactieontwerp. In een ‘card sorting’ sessie ordenden en clusterden we de informatie en elementen van de website. Keuzes werden steeds gemaakt door via de bril van de verschillende persona’s te kijken.

Designtool: wireframes

Tot slot maakten we het wireframe ontwerp, deze wireframes vormden de blauwdruk voor het grafisch ontwerp en de technische ontwikkeling van de nieuwe website. Benieuwd naar het resultaat? Neem een kijkje op www.dz.nl.

Samenwerken aan digitale producten voor de zorg?
Neem contact op met Joris Swaak