ontwerpers voor de zorg

Zaans Medisch Centrum online

Binnenkomen met een goed gevoel

Naast een volledig nieuw gebouw, kreeg het Zaans Medisch Centrum in 2017 ook een nieuwe website. Samen met de online strategen van Present Media en de ontwikkelaars van Netbasics mocht Panton hier vorm aan geven. Net als bij het prachtige nieuwe gebouw stond ook bij de website ‘binnenkomen met een goed gevoel’ centraal. Direct weten waar je aan toe bent, zoals dat past bij de Zaanse identiteit.

Persona's

Uiteraard staan gebruikers centraal. Maar hoe zorg je ervoor dat eindgebruikers ook gehoord worden en hun wensen een plek krijgen in de website? In een sessie van een volle dag zijn we aan de slag gegaan met het ophalen van deze wensen. Deelnemers bestonden uit patiënten(-vertegenwoordigers), zorgprofessionals en facilitair medewerkers uit het ziekenhuis en de ketenpartners. Resultaten uit onderzoek naar de patiëntenpopulatie en de gebruikerssessie leidden uiteindelijk tot een zevental persona’s, die de verschillende doelgroepen vertegenwoordigden. De persona’s hielpen bij het maken van de juiste keuzes in vorm, inhoud en interactie.

Toptaken

De oude website van het Zaans Medisch Centrum bevatte veel informatie. Vaak was informatie moeilijk vindbaar voor gebruikers. Om die reden brachten we toptaken in kaart. Toptaken zijn dé taken waarvoor gebruikers een of meerdere keren op de website komen. Aan de hand van gebruikersinterviews ontdekten we waar de verschillende gebruikers de website vooral voor gebruiken. Zo maakten we een toptakenlijsten voor zowel patiënten als bezoekers van het ziekenhuis.

Van wireframes naar visueel ontwerp

Als basis voor het interactie ontwerp maakte Panton wireframes. Met de wireframes kreeg het ZMC een goed beeld van de opbouw en het functioneren van de website op de verschillende devices, van desktop, tablet tot mobiel. De wireframes vertaalden we, aan de hand van de door het ontwerpbureau Silo ontwikkelde nieuwe huisstijl, naar een visueel ontwerp.

Beste online reputatie

Als waardering voor de kwaliteit van het vele werk dat verzet is, werd het ZMC door Marketingfacts genoemd in de top 3 van ziekenhuizen met de beste online reputatie. Op de website van Marketingfacts kun je meer lezen over het onderzoek naar online reputatie van ziekenhuizen.

Samen werken aan digitale producten voor de zorg?
Neem contact op met Mario de Zeeuw