ontwerpers voor de zorg

Medische Metrolijnen COVID-19

Co-design in Corona-hectiek

In de eerste dagen van de corona-uitbraak in Nederland werden de ziekenhuizen geconfronteerd met grote groepen patiënten. In Noord-Brabant doorliepen de ziekenhuizen in rap tempo de escalatie-stadia groen (IC op gebruikelijk niveau), oranje (een deel van de geplande operaties wordt uitgesteld) en rood (alle niet-spoedeisende operaties worden geannuleerd). Ondertussen moesten de benodigde beschermingsmiddelen worden geregeld en duizenden zorgverleners worden getraind.

Overzicht voor medewerkers

De ontwerpers van Panton wilden dolgraag support bieden (we zijn immers het ontwerpbureau voor de zorg!). We stelden de leden van de VVCZ (ziekenhuizen die samenwerken aan patiëntveiligheid) voor om een Medische Metrolijn te ontwikkelen waarmee voor iedereen duidelijk werd welke patiënt naar welke afdeling moet. Raymond van Zunderd, operationeel manager OK van het Radboudumc werd meteen enthousiast en betrok collega’s van de IC’s en OK’s erbij. Ook Dymphie de Garde, projectmedewerker OK van Amphia Ziekenhuis, sloot aan om haar kennis te delen. In rap tempo werden in co-creatie de groene, oranje en rode Medische Metrolijnen voor COVID-19 patiëntenstromen ontwikkeld.

Wie zich, voor zijn of haar ziekenhuis, wil laten inspireren door de uitgebreide Medische Metrolijn voor Covid-19 patiëntenstromen van het Radboudumc, kan deze downloaden.

Medische Metrolijnen zijn exclusief voor leden van de VVCZ, maar voor deze metrolijn maken de VVCZ en het Radboudumc een uitzondering. Iedereen erkent het belang van het delen van ervaringen om samen sterker te staan tegen corona.

Behandelmogelijkheden in kaart

Marion van der Kolk, chirurg én voormalig intensivist van het Radboudumc, stapte direct terug in haar oude vak en ging aan de slag op de IC. Net als Sasja Mulder, medisch oncoloog, met wie Van der Kolk al nauw samenwerkte aan zorgpaden en het implementeren van gezamenlijk beslissen. Ze maakten zich zorgen of in de hectiek van COVID-19 voldoende tijd werd genomen voor een goed gesprek met de patiënt en naasten over de verschillende (behandel-)mogelijkheden. Ze benaderden ons om opnieuw een Medische Metrolijn voor het Radboudumc te maken. Ditmaal mét alle momenten waarop een goed gesprek kan plaatsvinden én met het volledige voor-, revalidatie- en nazorgtraject. Twee tot drie keer per week overlegde een groot team zorgprofessionals met Panton in korte videocalls aan het einde van hun intensieve werkdag, om de laatste ervaringen en wijzigingen door te geven en samen te besluiten wat het beste was voor groepen patiënten.

Samenwerken aan de zorg van morgen?
Neem contact op met Jasper Brands